Sunday, January 11, 2009

Passing Out And First Posting- June 1977

Dengan menaiki lori 3 tan milik PDRM saya bersama kawan-kawan yang akan ditugaskan diKontinjen Pahang bergerak secara konvoi dari Kuala Lumpur menuju keKuantan. Jalan ke Pahang amat teruk sekali keadaannya berbelit-belit macam ular dipalu. Sampai di Bentong tempat rehat pertama agak ramai juga rakan-rakan saya yang mabuk angin dan muntah-muntah. Anihnya saya masih boleh bertahan walaupun tak pernah membuat perjalanan begini.

Konvoi sampai diKuantan sudah hampir petang . Saya dan rakan-rakan ditempatkan untuk sementara dibarek PPH Kem Bukit Galing . Keesokannya kami dibawa keIbu Pejabat Polis Kontinjen Pahang untuk mendapat taklimat lanjut. Semasa taklimat saya difahamkan kami akan dipecahkan lagi kedaerah-daerah dan buat sementara akan diberi latihan praktikal di Ibu Pejabat Daerah Polis Kuantan. Kami dijadualkan bertugas secara shif membuat rondaan bit, petrol dan kawalan lokap bersama-sama anggota lama. Seronok juga belajar macam ni, orang lama macam-macam perkara hendak diajar kepada kami. Nasihat bernas dari orang lama yang tersemat difikiran saya ialah buat apa yang disuruh jangan buat apa yang mereka buat.

Selepas 4 hari diKuantan saya bersama-sama lebih kurang 10 orang kawan diberitahu akan ditempatkan didaerah Temerloh. Kami akan dijemput oleh anggota dari Temerloh keesokan harinya. Sampai diIbu Pejabat Polis Daerah Temerloh saya dan seorang rakan Konst 66861 Musa bin Omar diberitahu bahawa kami berdua akan ditempatkan di Balai Polis Kuala Krau, Mentakab. Kawan saya ini juga orang Kedah asalnya dari Kg Telaga Bata, Alor Star. Musa lebih dewasa dari saya umornya dah 24 tahun bekas pelajar Maktab Mahmud Alor Star, manakala saya baru 19 tahun . Nampaknya saya terpaksa bergantung kepada Musa kali ini.

Ketua Polis Balai Kuala Krau Sjn. 10906 Wan Idris bin Nawang datang menjemput saya dan Musa untuk dibawa keKuala Krau dengan menaiki Land Rover. Perjalanan keKuala Krau sejauh lebih kurang 40 Km sungguh mendebarkan macam-macam perasaan merayap dikepala saya. Saya membayangkan Kuala Krau adalah sebuah pekan ditepi laut kerana ada anggota polis di Temerloh beritahu saya di Kuala Krau ada Feri dan polis disana membuat rondaan menggunakan bot polis.

Saya sangat terkejut bila sampai diKuala Krau tak ada pun laut , kuala pun saya tak nampak. Saya sedikit kecewa tetapi bersyukur kerana dah sampai ditempat saya akan bertugas untuk tempoh yang saya tidak tahu berapa lama.

Saya dan Musa berkongsi sebuah rumah kelamin seorang satu bilik . Sebelum menjelang malam P/Ketua Polis Balai Kpl 25370 Wan Ali bin Wan Ahmad bersama beberapa anggota Balai Kuala Krau membawa saya dan Musa berjalan-jalan didalam pekan Kuala Krau. Mula-mula kami dibawa kekedai perabut kepunyaan lelaki cina dikenali sebagai Ah Peng dimana saya dan Musa membeli tilam dan bantal secara hutang dengan jaminan oleh Kpl Wan Ali. Maklumlah masa tu duit tak ada gaji belum dapat. Kami juga diperkenalkan dengan seorang pemilik gerai makan bernama Wak Suriani dan isterinya Kak Wok. Kata Kpl Wan Ali makanan dikedai wak ni sedap kalau nak hutang pun boleh.

Keesokan harinya saya dan Musa melapur diri bertugas diBalai Polis Kuala Krau. Sessi perkenalan saya sangat gembira . Pentadbiran Balai Polis Kuala Krau diketuai oleh Sjn Wan Idris sebagai OCS , penolongnya Kpl Wan Ali, D/Kpl. Harun (SB), Konst.6274 Johan ,Konst Rahim, konst.49974 Jelani ,Konst.51209 Sahidan, Konst.51111 Aziz, Konst.57032 Abdullah Suhaimi, Konst. Saad, Konst.46925 Zainuddin , pemandu L/Rover Konst Ah Teik dan MMT Wok pengendali bot. Tugas mengawal balai dibuat secara shif 24 jam manakala tugas bit dan petrol dibuat secara shif 4 jam siang dan 4 jam malam. Saya bertekad bekerja dengan jujur dan amanah.

No comments:

Post a Comment