Thursday, January 15, 2009

Naik Pangkat


Selepas bertugas lebih kurang setahun sebagai konstabal saya merasakan perlu membuat perubahan dalam hidup saya. Saya ingin melanjutkan pelajaran dan sebagai langkah pertama saya memohon untuk memasuki maktab perguruan. Sementara menunggu panggilan temuduga ada iklan untuk jawatan Inspektor Percubaan dalam akhbar. Kerana cita-cita utama saya untuk menjadi Inspektor saya cuba membuat permohonan jawatan tersebut melalui ketua jabatan.

Akhirnya saya dipanggil untuk menghadiri temuduga bagi kedua-dua jawatan tersebut . Bagi jawatan guru pelatih saya dikehendaki hadir temuduga pada 17 Nov 1978 diSek. Men. Sultan Abu Bakar Temerloh, manakala bagi jawatan Inspektor Percubaan saya dipanggil untuk temuduga di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Pahang, Kuantan pada 21 Disember 1978.

Bagi menghadiri kedua-dua temuduga tersebut saya dikehendaki mendapatkan surat sokongan daripada Ketua Polis Daerah Temerloh yang merupakan ketua jabatan saya. Saya dengan bantuan Ketua Polis Balai Sjn Wan Idris berjumpa dengan Tuan Hashim Ketua Polis Temerloh bagi mendapatkan surat sokongan untuk dibawa semasa menghadiri temuduga. Saya tidak tahu apa kandongan surat Ketua Polis Daerah kerana dimasukkan dalam sampul surat bertutup yang ditujukan kepada pengerusi temuduga. Saya lebih menaruh harapan untuk berjaya dalam temuduga Inspektor Polis.

Saya telah hadir untuk temuduga bagi jawatan guru pelatih pada tarikh yang ditetapkan. Keputusan temuduga bagi jawatan tersebut akan diberitahu kemudian. Pada 21 Disember 1978 saya hadir untuk temuduga jawatan Inspektor di Kuantan. Pada hari yang sama selepas ditemuduga oleh lembaga yang dipengerusikan oleh Dato Shahir saya dimaklumkan bahawa saya berjaya dan dikehendaki menjalani pemeriksaan perubatan dan tapisan keselamatan oleh pihak Cawangan Khas. Tak dapat dibayangkan kegembiraan saya ketika itu.

Selepas temuduga tersebut saya kembali menyambung tugas seperti biasa diBalai Polis Kuala Krau. Selepas 10 bulan menunggu akhirnya saya ditawarkan jawatan Inspektor Percubaan dan dikehendaki menjalani latihan selama 6 bulan mulai 16 November 1979 diPusat Latihan Polis , Jalan Semarak, Kuala Lumpur.

Kenangan yang sukar saya lupakan, semasa hendak berlepas mengikuti latihan apabila kawan saya Yati telah menghadiahkan saya peralatan kosmetik yang dibungkus dengan pembalut berwarna biru. Saya tidak tahu macam mana hendak berterima kasih kepadanya.

No comments:

Post a Comment