Monday, January 19, 2009

Ipk Negeri Sembilan 1980

Tamat kursus penyesuaian PPH di Tupah saya mendapat maklum penempatan saya seterusnya adalah di Cawangan Siasatan Jenayah Kontinjen Polis N. Sembilan. Saya dan kawan-kawan yang akan ditempatkan diKontinjen N. Sembilan dibawa dari Tupah menaiki lori PDRM ke Butterworth sebelum kami menaiki keretapi ke Seremban.

Pada 8 Jun 1980 apabila sampai di Steshen keretapi Seremban kami kemudiannya dibawa keIbu Pejabat Polis Kontinjen N. Sembilan. Selepas perjumpaan dengan Ketua Polis Negeri Sembilan Dato Mohd Zaman Khan dan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah B.D Hendry serta taklimat ringkas di bilik gerakan saya dan rakan-rakan terdiri dari Ramli Abdul Rahman, Kamaruddin Alias, Ghozali Abdullah, Abd Ghafar Othman, Goh Nyek Leong, Segar dan Daud Jelani dibawa ke Mes Pegawai Kanan Polis.

Mes Pegawai Kanan Polis Kontinjen Negeri Sembilan terletak di Jalan Pekeliling ,Taman Tasek Seremban .Kedudukkannya pula adalah dibahagian belakang kediaman menteri besar. Saya dan rakan-rakan tinggal buat sementara di Mes Pegawai Kanan bagi kemudahan kami berulang alik ke IPK dimana setiap hari kami dijemput menggunakan van pasukan. Kami semua membuat tempahan makanan harian kami daripada isteri MMT Zainal . Beliau adalah salah seorang anggota yang bertugas menjaga Mes Pegawai.

Lebih kurang sebulan tinggal diMes yang kurang selesa saya dan rakan-rakan mengambil keputusan untuk menyewa rumah. Kami berkongsi menyewa rumah di Taman Rahang. Saya tinggal serumah dengan Daud Jelani dan Ghozali Abdullah. Walaupun tinggal dirumah sewa kami masih ke Mes Pegawai untuk makan tengahari dan makan malam.

Lebih kurang dua bulan bertugas saya dan kawan-kawan telah dihantar untuk menjalani kursus Asas Siasatan Jenayah di Sekolah Jabatan Siasatan Jenayah Jalan Semarak, Kuala Lumpur. Sepanjang tempoh kursus kami ditempatkan di City Hotel yang terletak di Jalan Raja Laut. Setiap hari kami akan dibawa dengan bas PDRM ke Jalan Semarak untuk mengikuti kursus. Malang nya pembelajaran saya sedikit terganggu kerana semasa berkursus saya telah dimasukan kehospital Universiti kebangsaan Malaysia untuk menjalani pembedahan Appendix. Saya telah diberi cuti sakit untuk rawatan selama lebih kurang 2 minggu.

Kembali dari menjalani kursus Asas Siasatan Jenayah saya bersama-sama Abd Ghafar, Daud Jelani dan Goh Nyek Leong telah ditempatkan sebagai Pegawai Penyiasat D8 yang menjalankan siasatan kes-kes Narkotik. ASP Sohan Lal adalah ketua kami dicawangan D8 yang menggunakan sebuah rumah banglow diubah suai menjadi pejabat . Rumah ini terletak dibahagian luar pagar bangunan Ibu Pejabat Polis Kontinjen N. Sembilan.

Cawangan D8 kemudiannya diperbesarkan dan dikenali sebagai Cawangan Anti Dadah. Saya pula di arah untuk menjalani pertukaran ke IPD Tampin sebagai Pegawai Penyiasat Anti Dadah pertama disana berkuatkuasa 16 jun 1981.

No comments:

Post a Comment