Saturday, January 17, 2009

Kompeni I 1979




Waktu lebih kurang jam 12.30 pm 16 November 1979 teksi yang membawa saya keJalan Semarak berhenti dihadapan pintu masuk kePusat Latihan Polis. Selepas mengambil beg yang dibawa saya berdiri memandang kearah anggota yang bertugas mengawal pintu masuk . Ketika itu tergambar difikiran saya kenangan kali pertama saya menjejak kaki ke PULAPOL pada 1 hb Nov 1976 kiri-kira 3 tahun 15 hari yang lalu. Allah telah memakbulkan doa saya ketika menunaikan solat di masjid Solihin selepas tamat latihan konstabal. Saya dengan linangan air mata memanjatkan kesyukuran keatas kunian allah menyempurnakan hajat saya kembali kePulapol menjalani latihan sebagai Inspektor Polis.

Pelatih Inspektor ditempatkan dikompeni I yang terletak diseberang Sungai Bonus. Seramai 168 orang pelatih skuad 4/79 bersama saya melapur diri untuk menjalani latihan selama 6 bulan. Saya ditempatkan didalam bilik tingkat atas barek bujang dua tingkat. Bersama-sama saya dibilik tersebut ialah Mohd Safri Man, Abd Aziz Yunus , Mohd Nasir , Lee Kim Huat dan Lee How Kok . Kami semua berlainan platoon. Jurulatih kawat platoon saya ialah Sjn Mohd Ikhsan manakala penjaga kompeni ialah Insp. Mohd Noh Kandah , beliau juga pernah menjadi pegawai penjaga kompeni saya iaitu kompeni D semasa menjalani latihan Konstabal.

Sebagai pelatih Inspektor, saya telah diberi Nombor baru bagi menggantikan Nombor semasa Konstabal. Kali ini saya diberikan No. I/9361 bagi menggantikan No. Konst 66440. Saya diajar semula latihan berkawat dan undang-undang secara lebih mendalam. Saya terpaksa melalui semula zaman ketika menjalani latihan rekrut Konstabal dahulu.

Dipadang kawat secara kebetulan saya berkesempatan bertemu dan menyampaikan ucapan terima kasih saya kepada bekas jurulatih kawat saya semasa latihan Konstabal Kpl. Jidin yang kini berpangkat Sarjan. Bila saya menemuinya untuk kali pertama saya nampak cik gu Jidin amat terharu dan gembira sekali. Cik gu Jidin sekarang dah jadi penyelia jurulatih kawat.

Di Unit sekolah pula pengajar undang-undang saya ialah ASP Yusof Nook. Semua pembelajaran undang-undang menggunakan pengantar bahasa Inggeris. Bagi saya yang mendapat pendidikan aliran kebangsaan terpaksalah berusaha lebih untuk memahami pelajaran yang diajar. Tuan ASPYusuf Nook amat memahami masaalah kami dan beliau mampu menyampaikan pelajaran dengan cara yang mudah bagi saya dan rakan-rakan untuk memahaminya.

Berkat ketabahan dan kesabaran saya akhirnya berjaya menamatkan latihan asas Inspektor dengan jayanya. Saya lulus peperiksaan undang pertengahan dengan cemerlang. Saya merupakan salah seorang pelatih dari seramai 31 pelatih yang lulus semua enam sabjek mata pelajaran undang-undang Pertengahan yang diambil. Terima kasih kepada semua jurulatih kawat dan juga guru undang-undang yang dengan ikhlas mencurahkan ilmu kepolisan kepada saya. Apa yang dapat saya rasakan kali ini jurulatih dan guru-guru di Pusat Latihan telah berjaya mematangkan diri dan fikiran saya. Jasa semua jurulatih dan guru-guru akan saya kenang hingga akhir hayat. Hanya allah sahaja yang dapat membalas jasa kalian.

No comments:

Post a Comment