Wednesday, January 14, 2009

Teman


Semasa bertugas di Balai Polis Kuala Krau banyak kenangan manis yang sukar untuk saya lupakan. Kawan saya Musa terus kahwin beberapa bulan selepas bertukar keKuala Krau. Isterinya nama Mahtom bt Ahmad berasal dari Kg. Bukit Pinang, A/Star. Untuk beberapa ketika saya menempah makanan yang dimasak oleh isteri Musa secara bayaran bulanan. Saya hanya berhenti melanggan makanan dari isteri Musa apabila saya berpindah untuk tinggal dirumah banglow yang dijadikan barek bujang. Rumah ini terletak diluar pagar lebih kurang 50 meter dari bangunan balai polis. Disebelah rumah tersebut ialah rumah pegawai hutan dan rumah penghulu mukim Kuala Krau yang saya panggil Pak Chu. Dirumah tersebut saya tinggal bersama-sama Konst Sahidan dan Konst Aziz yang kedua-duanya masih belum berkahwin walaupun usia hampir mencecah 40 an . Konst Aziz akhirnya berkahwin dengan seorang ustazah manakala Sahidan terputus hubungan selepas bertukar ke cawangan khas Pulau Pinang dan saya tidak tahu samaada ia berkahwin atau tidak selepas itu. Semasa tinggal serumah hubungan kami adalah amat baik dan mesra sekali.

Bekalan Elektrik dibandar Kuala Krau dibekalkan melalui injin janakuasa yang terletak betul-betul dibelakang banglow tempat tinggal saya. Bunyi injin yang bising sudah sebati dengan telinga kami. Kalau injin tak berbunyi bermakna bekalan letrik tak ada.

Di Pekan Kuala Krau kedai yang menjadi kegemaran saya untuk menjamu selera pagi dan petang adalah kedai Wak suraini. Keramahan Wak Suraini dan Mak Cik Wok serta makanannya yang sedap itu yang menarik saya untuk menjamu selera. Saya gemar nasi lemak dicampur mee goreng dengan kari ayam untuk sarapan pagi dan untuk tengahari saya akan makan nasi campur kari ayam. Inilah makanan yang saya tidak jemu-jemu. Kalau tak dapat makan satu hari terasa sangat kehilangannya. Kedai Wak akan tutup selepas waktu magrib jadi waktu malam kena cepat pergi makan kalau tidak melepas nanti. Kadang-kadang saya akan berpesan dengan anak Wak Suriani minta tolong simpankan lauk untuk makan malam saya. Wak Suriani selain mempunyai anak lelaki juga mempunyai tiga orang anak perempuan yang masih belajar tetapi sering membantu dikedai. Ketiga-tiga anak perempuannya Rafizah , yati dan lela pandai melayan dan mudah mesra.

Tahun 1979 saya dapat kawan baru masih bujang Konst 73435 Mohd Azizan bin Nordin yang baru bertukar keKuala Krau . Kami berdua tinggal sebilik di rumah bujang. Entah macam mana Azizan telah berkawan rapat dengan anak Wak Suriani bernama Rafizah. Mereka selalu bertemu depan Balai Polis sewaktu Rafizah berjalan balik kerumahnya yang terletak di bahagian belakang tepi pagar Balai Polis Kuala Krau. Saya selalu juga tumpang sekaki berbual dengan Rafizah dan adiknya Yati. Akhirnya pada suatu hari saya telah menerima sepucuk surat "by hand" dari Yati meluahkan perasaannya untuk berkenalan dengan saya. Mulai dari saat itu kami mula lebih rapat dan mesra. Saya tidak tahu mengapa tiba-tiba saya begitu suka dan seronok kalau dapat memandang yati. Gelisah hati saya kalau sehari tak dapat lihat yati. Dah jatuh cinta kah saya!!!

1 comment:

  1. cantik mama masa muda ni..
    begitu rasa nye perasaan cinta abah dan mama..

    ReplyDelete